Alvászavar?

Ha huzamosabb ideig nem tudsz ágyadba bújva egy fél órán belül álomba szenderülni, vagy gyakorta riadsz fel - látszólag minden ok nélkül - az éjszaka közepén és nem tudsz visszaaludni, de ha reggelente sűrűn ébredsz ’kicsavarva’, összetörten, kínzó fejfájástól gyötörve – egyszóval, ha valami nem stimmel az alvás körül, akkor kérlek, most figyelj!

A fenti tünetek alvászavarra utalhatnak. Ne pánikolj, semmi baj! Míg őseink nem is ismerték ezt a kifejezést, addig napjainkban az alvászavar az egyik legelterjedtebb civilizációs népbetegség. A felnőtt magyar lakosság 20-30%-a küzd átmeneti alvásproblémákkal. Rengeteg fajtája, vállfaja van az alvászavaroknak – de jó hír, hogy ragyogóan orvosolhatók. Kérd szakember segítségét, fordulj bizalommal házi orvosodhoz!

Miért kockázatos a kialvatlanság?

A legtöbben tisztában vagyunk az ittas vezetés kockázatával, természetesnek vesszük, hogy vezetés előtt egy kortyot sem iszunk. De így van ez a fáradtsággal is! A kialvatlanság - csakúgy, mint az alkohol - megnehezíti a gyors reagálást, tompa, fásult állapotba tartja a vezető fejét. Kérlek, figyelj a következő jelekre, s ha bármelyiket tapasztalod magadon a volán mellett, állj meg és pihenj:

  • nehezedre esik a fókuszálás, alig tudod az úton tartani a szemed
  • folyamatosan ásítozol
  • nem vagy képes visszaemlékezni az előző pár kilométeren történtekre, tompának érzed magad
  • hosszabbakat pillantasz, mint normál esetben; ne adj Isten néhány másodpercre becsukod szemeid

Tehát még egyszer: Ha a fentiek bármelyikét tapasztalod, azonnal húzódj le az útról, állj meg, s pihenj 10-15 percet. Ilyenkor legjobb, ha lazán magad mellé engeded karjaidat, s fejed az ajtóhoz támasztva csukott szemmel lazítasz, vagy rádőlhetsz a kormányra is. Általában a kimerültségtől pillanatok alatt elalszol, s ez a 10-15 perc gyors, de annál intenzívebb alvás elég energiát ad ahhoz, hogy utadat biztonságban folytathasd. Hidd el, megéri – ne sajnáld rá az időt!

S most néhány szó az alvás és az elhízás kapcsolatáról.
Talán Te is hallottál róla, mostanában sokat foglalkozott vele a média, hogy aki keveset, pontosabban nem eleget alszik, az túlsúlyra számíthat.

A miértre ebben az esetben is – mint oly sokszor – a hormonok körül kell keresnünk a választ. Az étvágy szabályozásában két olyan hormon játszik kulcsszerepet, melyeket szervezetünk éjszaka állít elő. Egyikőjük a leptin, mely az étvágyat szabályozza, másikuk pedig a grehlin, mely növeli az igényt a táplálékbevitelre. Karine Spiegel francia ideggyógyász kutatása a témában a következő eredménnyel szolgált: "A vizsgálatok kimutatták, hogy a kevés alvás (ami két négy órás alvással töltött éjszakát jelent) után 18 százalékkal csökken az étvágycsökkentő leptin, és 28 százalékkal nő az étvágynövelő grehlin mennyisége a szervezetben".

Meglepő, ugye? Aludj hát JÓL és eleget, hogy jól érezd magad!