Így alszunk mi, magyarok - 2010. alvásfelmérés

Idén második alkalommal készítettünk alvásfelmérést a "Így alszunk mi, magyarok - 2010." címmel, 18.565 fő megkérdezésével, a napidoktor.hu szakmai részvételével.

A felmérés során többek közt arra kerestük a választ, hogy miként változott a helyzet tavalyhoz képest, hogy alszanak most a magyar emberek. Milyen hatást gyakorol a gazdasági válság alvásunk minőségére, elegendő időt töltenek-e alvással a tinédzserek, továbbá van-e összefüggés a munkával töltött órák száma és a jelentkező alvásproblémák között.

A felmérés az előző évi adatokkal összevetve a következő eredményekkel szolgál:

Egyre többen kialvatlanok

Tavalyhoz képest némileg emelkedett a kialvatlansággal küzdők száma - a válaszadók 72%-a ritkán vagy soha nem érzi úgy, hogy eleget aludt volna, 25% ébred gyakorta pihenten s csupán 3% számolt be arról, hogy mindig elég időt tölt alvással.

Idén később fekszünk és korábban kelünk, kevesebbet alszunk, mint 2009-ben. Hétköznap minden második ember (56%) fekszik este 9-11 között, 8% 9 előtt, s 36% tér nyugovóra 11 óra után. A nap 6 előtt kezdődik legtöbbünknek (40%), 6-7 között ébred 35%, s 7 óra után ébred minden negyedik ember.

A nappali fáradtság komoly probléma

Továbbra is komoly probléma a napközben jelentkező álmosság, mely a válaszadók 90%-át érinti, s közülük 41% szenved naponta többször a rátörő álmosságtól, fáradtságtól.Az elalváshoz szükséges idő jellemzően (40%) 5-15perc, 21% alszik el 5 percen belül, s 16% számára problémás az elalvás, több mint 30 percet vesz igénybe.

Alvásprobléma - minden 4. magyar ember érintett

Az előző évhez képest 3%-kal emelkedett az álladó alvásproblémával küzdők arány, minden 4. ember számára (23%) okoz komoly gondot az el-, illetve átalvás, s a megkérdezettek 48%-a számolt be időszakos alvásproblémáról.

Oldalt fekve alszunk, többen nyugtalankodunk

Továbbra is legtöbben (48%) oldalt fekve alszunk,  hason 22%, s 6%-kal emelkedett tavalyhoz képest a forgolódó, "összevissza" alvók aránya (22%).

A  túlzott többletmunka alvásproblémához vezet

Emelkedett a hetente 40 óránál többet munkával töltők aránya, minden második ember (49%) vállal pluszmunkát. Náluk 2%-kal magasabb az állandó alvásproblémák előfordulása, többen (67%) ébrednek fáradtan reggelente mint a kevesebbet dolgozók és körükben kiugróan magas, 90% azok arány, akik a stresszesen zárják napjaikat.

A fiatalok nem alszanak eleget!

Külön figyelmet érdemel a tizenévesek alvási szokásainak vizsgálata során kapott megdöbbentő adat: a fiatalok 81% kialvatlan, nem alszik eleget, s 77%-uk ébred reggelente fáradtan, leverten. A tinik 49%-a küzd időszakosan alvásproblémákkal, s további 15%-uk számol be állandó vagy visszatérő alvászavarról.

Hétköznap és hétvégén is később fekszenek a tizenévesek, mint az átlag - munkanapokon 49% fekszik 9-11 között, 8% 9 előtt és rengetegen (43%) kerülnek későn, 11 óra után ágyba. Hétvégén az letolódás még szembetűnőbb: 24% tér nyugovóra 11 előtt, 36% 11-01 óra között és 40% fekszik hajnali 1 óra után.

Hétköznap a srácok 32%-a ébred 6 előtt, 36% 6-7 óra között és 32%-uk 7 óra után. Hétvégén kicsit több idő telik alvással - 34% ébred 9 előtt, 22% 9-10 között és majd' minden második  fiatal (44%) 10 óra után kel hétvégén.

Álmosság, fáradtság kíséri a tinik mindennapjait - 92%-ukat  fogja el napjában álmosság, közülük 32% napjában többször szenved a rátörő álmosságtól.

A kérdésre: "Gyakran érzed stresszesnek magad a nap végén?" - csupán 16% válaszolt határozott nemmel, minden második gyerek (49%) érzi néha és 34%-uk gyakran zárja stresszesen napját.

Ezek az adatok a fiatalok körében roppant aggasztóak, hiszen a kialvatlanság rontja a teljesítőképességet, az immunrendszer védekezőképességét, számos kronikus betegség előidézője, s jelentősen emeli a depresszió kockázatát.

A nők stresszesebbek, rosszabbul alszanak

A férfiak és nők alvási szokásait vizsgálva a következő adatokat kaptuk: a hölgyek lényegesen többen (75%) jeleztek időszakos vagy állandó alvásproblémát, mint az urak, náluk ez az arány 65%. A férfiak az alvásminőség tekintetében is pozitívabban nyilatkoztak - 41%-uk tartja jónak, illetve kitűnőnek, míg a nőknél ez az arány 35%. A stressz tekintetében szintén a férfiak vannak jobb helyzetben, náluk csupán minden harmadik válaszadó (31%) érzi stresszesnek magát a mindennapokban, míg a hölgyek 42%-a.

Az alvásfelmérés adatai arra engednek következtetni, hogy többen alszunk rosszabbul és kevesebbet, mint az előző év során, melynek egyik oka a gazdasági válság és annak következményei lehetnek. Jól, pihentetően aludni tudni kell, hiszen a JÓ alvás egészségünk egyik legfontosabb pillére.

Sok esetben elég néhány életmódbeli változtatás – például rendszeres mozgás, egészségesebb, kímélő táplálkozás, a hálóhely átalakítása - is jelentősen javítja alvásunk minőségét. Vannak azonban olyan tünetek - súlyos horkolás, éjszakánként ok nélküli, gyakori ébredés, huzamos kialvatlanság és fáradtság -  melyek alvásbetegségre utalhatnak. Aki úgy érzi, hogy számára gondot jelent az alvás, forduljon mielőbb szakemberhez -  az alvásbetegségek gyógyíthatóak!


Szeretnél többet tudni a JÓ alvásról?
Arról, hogy mi a pihentető alvás 4 legfontosabb
szabálya, és hogy hogyan tudsz reggelente igazán pihenten ébredni?
Érdekel, hogy mitől JÓ az ágy,
és miért nem megoldás a matrac?

Kérd 'Aludj JÓL - érezd jól magad'
magazinunkat itt,
és elmondunk, megtanítunk Neked mindent,
ami a JÓ alváshoz kell!

Kérem az alvásmagazint!»»

 

Aludj JÓL - érezd jól magad!