A JÓ alvás 4 legfontosabb kritériuma

1. Rendszeresség

A kisbabák sokszor és sokat alszanak, de ezek inkább több rövidebb idejű sziesztából, szundításból állnak, mintsem egyetlen hosszú, összefüggő blokkból. Lassan, fokozatosan tanulják meg az adott kultúra alvási szokásit, családjuk alvásrendjét. Mialatt babaként megtanuljuk az éjszakát átaludni, megtapasztaljuk az elégedettség érzését is, melyet a pihentető, jó alvás élménye nyújt. A kicsiknél jól működik, rutinszerűen az esti fürdés, mese és lefekvés, majd a reggeli friss ébredés rendje - mely aztán a felnőttek világában általában homályba vész. Pedig a rendszeresség, a minden nap ugyanabban az időben történő alvás és ébredés váltakozása ragyogóan illeszkedik agyunk 24 órás biológiai órájához, garantálja a pihentető alvást és fitt ébredést.

2. Rutin

Azoknak a tevékenységeknek hatására, melyek agyunkban összekapcsolódnak az elalvás fogalmával, elménk készség szinten engedelmeskedve kisebb teljesítményre kapcsol, mintegy felkészül a pihenésre. Vagyis: alakíts ki rendszeres esti „álommenetrendet”, mely elősegíti a gondtalan álomba merülést! Az én tippem: a lefekvés előtti fél órát szenteld testednek-lelkednek! Végy egy forró, illatos gyógynövényfürdőt – legjobb a levendula, csodálatosan nyugtató és feszültségoldó –, mely ellazítja izmaidat, elmédet nyugtatja, s hallgass lágy zenét, relaxálj! A lazító fürdő és andalító zene mellett, ágyba bújás után olvashatsz keveset, vagy tévézhetsz, de okvetlen kerüld a túlzottan felkavaró, elgondolkodtató műveket, maradj inkább a könnyed, szórakoztató olvasmányoknál, műsoroknál!

3. Ideális hálótér

A nyugalmas környezet létfontosságú a jó alváshoz. Az ideális hálószoba besötétíthető, hűvös, nem párás, de csendes. Harmonikus és letisztult formák, kellemesen nyugtató színek jellemzik, melyek segítik az ellazulást, a gyors álomba merülést.

Hálószobánkat a pihenés "szentélyévé kell alakítanunk, hogy abban a pillanatban, ahogy oda belépünk, agyunk a pihenésre, alvásra asszociáljon, s megkönnyítse számunkra a nyugodt, zavartalan alvást.

4. Kényelmes, JÓ ágy

A tárgyi feltételek legfontosabbika, hisz nap, mint nap testközelben vagy ’vele’ – rajta áll vagy bukik az éjszakád.

Amikor ágyakról beszélgetünk, hogy ki milyet szeretne, legtöbbször azt hallom, hogy baldahinosat, futonágyat, kihúzható kanapét, kovácsoltvas ágyat, stb. Ezek azonban mind olyan jelzők, mely az ágy külső megjelenésére, esztétikumára utalnak, nem pedig arra, amitől az ágy valóban kényelmes éjszakai hálóhely lesz.

A személyre szabott,  jó alvást biztosító fekhelyek két fő alkotórésze funkció szempontjából az ágykeret és az ágybetét. Az ágykeret alapvetően az esztétikumot szolgálja, a háló hangulatát befolyásolja - tudod, "tőle" esik hanyatt a szomszédasszony, és fogja el a sárga irigység, amikor átjön hozzád jobbulást kívánni a téli influenza idején.

A keret tehát a dizájn, kényelmedről az ágybetét gondoskodik.
Az ergonómiai tervezésű ágybetét független a kerettől, jellemzően egy a test számára rugalmas alátámasztást nyújtó tartószerkezetből és a kényelmet adó matracból áll.

Az ágybetétek kialakítása rendkívül sokféle, gondolj csak a vízágyakra, rugós betétekre vagy emlékező matracokra.

De hogy mégis mitől függ, hogy kényelmes-e ágyad, komfortosnak érzed-e fekhelyed - erről olvass tovább itt>>