3 tipikus hiba, amit az ágyvásárlók zöme elkövet...

3 tipikus hiba,
amit az ágyvásárlók zöme elkövet...

és ami miatt néhány éven belül újra kezdhet keresgélni

 

"... tavaly vettük. Néhány hónapig egész jó volt, aztán egyre kényelmetlenebb... ma ott tatunk, hogy aludni, azt nem nagyon tudunk rajta..." - részlet egy mai e-mailből.

Az elmúlt pár napban négy ilyen, pontosabban ehhez hasonló üzenet érkezett, az ő apropójuk kapcsán írok most az ágy, ágybetét választásról.

Ne nyúlj mellé! - túl sokat vesztesz...

Melyikünk ne járt volna úgy, hogy első felindulásból, hirtelen ötlettől vezérelve  elcsábult egy mesésen gyönyörű apróság, édes kis semmiség láttán az üzletben, majd otthon aztán némi bűntudattal vegyes bosszankodással suvasztotta a szekrény aljába...

OK, előfordul néha, hogy pillanatnyi hangulatunknak, az eladó kedves mosolyának vagy a mesés -70% bűvöletetének engedve, a józan észt abszolút mellőzve döntünk, apróbb tételeknél nincs is ezzel túl nagy gond. De egy ágyat nem hajítunk, nem hajíthatunk csak úgy 1 év után sutba, annak azért illene hosszú éveken - Uram bocsá' évtizedeken - keresztül derekasan helytállni, nem?!

Van bőven félreértés, 'okos' intelem, az ágyválasztáshoz kapcsolódó városi legendák sora, amiket ismerve és elkerülve sok-sok bosszúságot, utánajárást és nem utolsósorban pénzt spórolhatunk. Itt a 3 leggyakoribb melléfogás, figyelj:

1) Kinek veszel ágyat? - szomszédpukkasztó 'csodára', vagy kényelmes, RÁD szabott fekhelyre vágysz?! A személyre szabott, jó alvást biztosító fekhely két fő alkotórésze funkció szempontjából az ágykeret és az ágybetét. (Igen, ismerem én is a bonellrugós, 30cm magas, felnyithatós kárpitozott heverőket - na, nem 'ők' azok, 'akikről' ez a rész szól.) Tehát egy a használhatóság, élettartam szempontjából jó ágy két fő része a keret és az abban lakó betét. Az ágykeret alapvetően az esztétikumot szolgálja, a háló hangulatát befolyásolja, 'tőle' dob egy hátast a szomszéd, amikor átjön jobbulást kívánni télvíz idején, míg kényelmünkről az ágybetét gondoskodik.

A keret tehát a dizájn, a szépség és kellem, a betét pedig az ágy lelke, legfontosabb eleme. Az ergonómiai tervezésű ágybetét általában független a kerettől, jellemzően egy a test számára rugalmas alátámasztást nyújtó tartószerkezetből és a kényelmet adó matracból áll. 

Tipp: NE a külcsíny alapján dönts! Nézd meg, 'mi lakik' - milyen ágybetét van - abban az ágyban! És még egy fontos dolog: a kihúzhatós kanapék zöme - igen, tudom, hogy van 1-1 üdítő kivétel - átmeneti megoldás, tartósan éjszakai alvásra alkalmatlan, s ezt a gyártók rendszerint fel is tüntetik termékeiken. Ha egy mód van rá, hagyd meg a kanapét szállóvendégeidnek, s aludj kényelemes, jó ágyban!

 

 jó ágybetét + jó ágykeret = Te is JÓL vagy! ;)

 

2) Az tuti jó lesz! - a Lacinak, Aniéknak is ilyen van
Az a helyzet, hogy így fifti-fifti eséllyel indulsz - vagy jó lesz, vagy nem. Amikor ágyat, pontosabban a kényelmet adó ágybetétet választod, kulcsfontosságú, hogy az a betét személyemre szabottan RÁD - a te méreteid, korod, alvási szokásaid, egészségügyi állapotod (van-e refluxod, allergiád, gerincproblémád, stb.) figyelembevételével - kerüljön kialakításra. S nincs ez másképp franciaágynál sem - a Te térfeleden rólad, a másikon pedig hálótársadról kell hogy szóljon az ágybetét ahhoz, hogy pihentetően tudjatok aludni, s reggelente frissen ébredni.

Például: bár az ágyak hosszmérete a bútoripari standard szerint 2 méter, ha Te 188cm magas vagy, akkor neked nem jó a standard méretű ágy. Miért?

Mert ahhoz, hogy az éjszaka folyamán zavartalanul, akadálymentesen tudjunk pozíciót váltani, helyezkedni, ágyunk hossza legalább 15, ideális esetben 20cm-rel több kell legyen, mint magasságunk. Hasonló a helyzet a szélesség tekintetében is, felnőtt számára az ideális ágyszélesség 90cm, de semmiképpen nem kevesebb 80cm-nél.

Tipp: A méret tehát egy a legfontosabb paraméterek (életkor, súly, magasság, alvási szokások, egészségügyi állapot) közül, melynek ismeretében személyreszabott ágyat, betétet tudunk összeállítani. Olyan helyen válassz új ágyat, ahol kíváncsiak Rád és a fenti paraméterekre, kikérdeznek róluk, s a válaszok ismeretében összeállított ágyat ajánlanak.

 

így JÓL alszol, mert a tested pihen

 

3) Kemény matracot, hogy ne fájjon a derekam! - a leggyakrabban elhangzó tévhit
Lumbágósok, hát- és derékfájósok aludjanak kemény ágyon, sőt akár a padlón! - ismerős?! Évtizedekkel ezelőtt, amikor a szalmazsák volt 'A fekhely', jobb híján helyénvaló volt ez a tanács.

Ma már tudjuk, hogy ha fekhelyünk kemény, s huzamosan alszunk a spártai nyoszolyán, akkor gerincünk deformálódik, természetellenesen görbül a kemény alátámasztás hatására. A probléma: oldalfekvés esetén a váll és csípő, hanyatt fekve pedig a hát és fenék részek nyomódnak túlzottan, s ez akár izületi gyulladáshoz is vezethet, illetve a nyomódó testrészek közötti gerincszakasz "lóg", támasz nélkül marad.

Tipp: Olyan dinamikus alátámasztást nyújtó ágybetétet válassz, mely folyamatosan támasztja gerincoszlopod, s képes gerinced tehermentesítésére. Egy ilyen ágyon tested épp annyira nyomódik a kijjebb álló (váll, csípő) tesztrészek alatt, hogy a gerinc tökéletesen tehermentes helyzetbe kerül, garantálva ezzel a pihentető alvást, friss ébredést.

 

+1) Ugyan miért adnék 20ezernél többet egy ágykeretért, mikor a hiperszuperekben már ennyiért is megkapom?! Azok az ágykeretek, melyek sokszor még a fenti árnál is olcsóbbak, jellemzően valamelyik Távol-keleti országból érkeznek, silány alapanyagból és minimális anyagfelhasználással készülnek.

Zárójelben jegyzem meg, hogy ez a fajta import nyilván köszönő viszonyban sincs a fair trade, a méltányos kereskedelem szellemiségével, miszerint a távoli, elmaradott országok munkavállalóit is megilleti az általuk elkészített termékek jutányos ára.

De ami talán ennél is fontosabb: hogy mivel, milyen anyagokkal ragasztják, illesztik, felületkezelik ezeket a termékeket, s azok az anyagok milyen emisszióval bírnak, arról a legritkább esetben van csak hiteles információ, de ne legyenek illúzióink: kicsi a valószínűsége, hogy környezetbarát, bio-anyagokkal. 

Tipp: ha csupán rövid időre választjuk, provizórikusan használjuk a keretet, akár megoldás lehet a hiperszuperek dömpingáruja is. Ellenben ha hosszú távra tervezel új ágyaddal - és miért is ne?!, hány és hány padlásról, pincéből előkerült békebeli bútordarab ékesíti otthonainkat - ne légy naív és ne csábulj el a minimálárak láttán!

Gyönyörű, tömörfa ágyakat itt találsz, a keretekbe kényelmes ágybetéteket pedig itt - nézegess kedvedre! 

Volna mit mesélned? Te is jártál már pórul matraccal ággyal? Ki vele, ott mi volt a bibi! - oszd meg velünk a Te sztorid, hadd tanuljunk belőle!

 

fotók: inneninnen, innen és saját

3+1 alvástipp, hogy könnyedén álomba szenderedj

3+1 alvástipp, hogy könnyedén álomba szenderedj

Aludni JÓ! Hogy Neked is JOBB legyen, van itt 3 kipróbált és jól bevált alvástipp. Nem kerül egyetlen huncut krajcárodba sem, ellenben fix, hogy jobban alszol tőlük:

1) Mozogj - de ne este! -, hogy jobban aludj!
Ha napközben aktív vagy, van lehetőséged fizikailag elfáradni, könnyebben alszol el és hatékonyabban, pihentetőbben tudsz aludni. Fontos: este 7 után már ne izzadós, pörgős aerobikban gondolkodj, ne ilyenkor fusd a napi 7km-es penzumot, mert nagyon felpörögsz, s a lecsendesedéshez idő kell. Ha már ilyen későre marad, inkább jógázz, vagy Pilates-ezz! 

Simonfi Ági - agipilates.hu

Pilates torna Simonfi Ágival, az agipilates.hu vezető trénerével

 

2) Legyen szent és sérthetetlen a lefekvés!
Tudom, hogy az alvásidőből a legkönnyebb lecsippentetni - én is szoktam - és elsőre nehéznek tűnik minden este ugyanakkor feküdni... DE! Ha néhány héten keresztül következetesen tartod magad a fix időponthoz, s ha itt az idő mész aludni, hozzászoksz - tudod, a szokások kialakulásához jellemzően 21nap elég -, rááll a szervezeted és könnyedén, görcsölés nélkül fogsz tudni aludni. Tudod, pont úgy, mint a kicsiknél (7-kor vacsi, utána fürdés, mese és már alszik is) csak időben picit eltolva.

3) Forrjon a véred alvás előtt!
Végy egy forró fürdőt, vagy tusolj jó meleg vízzel, hogy bőröd felforrósodjon. Ahogy veszíted a finom meleget, testhőmérsékleted hirtelen csökken, jóleső álmosságot érzel, kívánod az ágyad, s könnyebben alszol el. Extra kényeztetés: használj levendulás fürdőszert! A levendula olaja (linalool, linalylacetát) az egyik legtermészetesebb nyugtató, altató - használd bátran!

+1) Relax!
Te tudod, hogy számodra mi a legjobb esti kikapcsoló, stresszmentesítő - élj vele! Mindegy, hogy olvasol, zenét hallgatsz vagy a pároddal bújsz össze - tedd, ami a legjobban esik, élvezd az estéket, s éjszakáid is pihentetőbbek lesznek! 

Holnap reggel írj, ha kipróbáltad - hogy Neked mi és hogy vált be!

Aludj JÓL,
Gyöngyi
szépálom-felelős :)

 

Matrac ≠ Ágybetét

Matrac ≠ Ágybetét

Ha olyan ágyra vágysz, amelyből reggelente kirobbanó formában állsz fel, mert pihentetően, kényelmesen és JÓL aludtál, akkor FELEJTSD EL a matracot! - ágybetétben gondolkozz!

Egy olyan rendszerben, mely  tökéletes kényelmet biztosítva, dinamikusan támasztja tested miközben alszol. A matrac ehhez önmagában általában kevés,  fontos, hogy legyen egy masszív és rugalmas támasz alá.

Támasz, mely minden ponton rugalmasan megtámasztja a tested, s így tehermentesen tartja a gerinced, hogy az éjszaka folyamán pihenni, regenerálódni tudjanak a porckorongok és hátizmok.  

 

Gerincdoktor ágybetét - duplasoros lécesbetét támasszal

Gerincdoktor ágybetét - duplasoros lécesbetét támasszal

 

Eco-ortopéd ágybetét - egysoros, farugós támasszal

Eco-ortopéd ágybetét - egysoros, farugós támasszal

 

Mi kell Neked az ágyadba?

Mi kell Neked az ágyadba?

Tudtad, hogy az ágybetét ugyanolyan része az ágyadnak, mint a motor a kocsidban?

Bizony. Lehet akármilyen csilivili az ágy, készülhet a legnemesebb diófából, ha nincs abban a keretben egy számodra, a Te méreteidhez, igéneidhez, alvási szokásaidhoz alkalmazkodó és ideális ágybetét.

Nézz körül alaposan, válassz JÓL, mert a leginkább ezen, az ágybetéten múlik, hogy reggelente, hogyan, mennyire pihenten és frissen ébredsz!

 

 

 

Tartalom átvétel