Egy óra ajándék? - vedd könnyedén!

Kinek áldás, kinek átok - de tény, hogy vasárnap, október 30-án hajnalban véget ér a nyári időszámítás, hajnali 3 órakor 2-re állítjuk vissza óráinkat. Egy óra plusszal indul tehát a hivatalos téli időszak, egy órával többet alhatunk legtöbbünk örömére, de nem mindenkinek zökkenőmentes az átállása.

Normál biológiai ritmusunk kisebb eltérései is kihatással lehetnek alvás-ébrenlét ciklusunkra, s ezen keresztül egészségünk állapotára. Hogy melyikünk miképp viseli a változást, nagyon eltérő. Vannak, akik szinte észre sem veszik ezt az egy óra csúszást – jellemzően például a váltott műszakban dolgozók -, többségünk néhány nap alatt átáll, míg extrém esetben akár hetekbe telik az alkalmazkodás.

Ez a 60 perces eltolódás tehát hatással van belső óránkra, megzavarja szervezetünket, s olyan kellemetlen tünetekkel járhat, mint a fáradság, fáradékonyság, szív- és érrendszeri problémák, emésztési zavarok és persze a legjellemzőbb: el- és átalvási nehézségek. Általában az emberek 20%-a panaszkodik a fenti tünetek valamelyikére az óraátállítás kapcsán, de tény, hogy egyikünk számára sem jó ez a megterhelés.

 

Szükség van erre egyáltalán?

Mára gazdaságossági szempontok szerint erősen vitatott a téli-nyári időszámítás ésszerűsége, Wesztergom Viktor geofizikus épp a napokban beszélt róla a rádióban, hogy mai megváltozott, átalakult életünkben energetikailag nem indokolt a folyamatos változtatás.

Mindemellett a müncheni egyetem kronobiológusai által, 55.000 fő bevonásával végzett kutatás azzal a megállapítással zárult, hogy az emberi szervezet képtelen az évi kétszeri óraátállításhoz hozzászokni és alkalmazkodni. Ennek legfőbb oka pedig az, hogy a szervezet belső órájának normál, az évszakoktól függő és ahhoz alkalmazkodó alvás-ébrenlét ritmusát zavarja meg durván és agresszíven az óraátállítás.

 

Hogyan teheted könnyebbé az átállást, mitévő légy, hogy mihamarabb újra ritmusba kerülj?

1) Szombaton nincs különösebb teendő, vasárnap reggel, ébredés után kelj fel. Ha gondjaid vannak az esti elalvással, ezen a reggelen kerüld a lustálkodást, visszaalvást.

2) Vasárnap este fogyassz könnyű vacsorát és a megszokottnál később feküdj le. A következő néhány napban úgyszint kerüld esténként a lukulluszi lakomákat, kávét, fekete teát és egyéb stimuláló italokat a lefekvést megelőző 3 órában már ne fogyassz.

3) Hétfőn kelj egy fél órával korábban, mint kellene. Bár ez látszólag teljesen feleslegesnek tűnik - főleg, hogy épp szabadnap -, kicsit könnyebbé teszi szervezeted számára az átállást. Az így nyert reggeli félórát fordítsd sétára, mozgásra, sőt ha a délelőtt szabad, lehet álltakert, uszoda...

4) Ha napközben fáradtság tör rád, tagjaid zsibbadnak, a szemed majd' leragad vagy egyszerűen csak dekoncentráltnak érzed magad, tarts egy rövid szünetet, lazíts. Menj ki a szabadba, lélegezz mélyeket, s fogyassz elegendő folyadékot.

Figyelem, fontos: ha volna lehetőséged egy finom  ebédutáni szundira, most NE tedd! Sőt a jövő héten hagyd ki a napközbeni szunyát, mégha oly nehéz is - így könnyebben és gyorsabban tudsz az új, téli időrendhez alkalmazkodni.

5) Ha rossz alvó vagy, este gondot okoz az elalvás, altató helyett igyál egy pohár gyógyteát. Rendkívül jó nyugtató és alvássegítő a levendula, komló, macskagyökér vagy citromfű, de akár keverheted is őket.

 

Hahó, Autósok, duplán figyeljetek!
A téli átállás az autósok, sofőrök számára különösen veszélyes időszak. A napközbeni jelentkező fáradtság mellett a korai sötétedés és az ezzel járó rossz látási viszonyok, valamint az egyre gyakoribb eső és köd komoly kihívást jelentenek. Aki fáradt, koncentrációja gyenge álljon meg! Húzódjon az út szélére, dőljön a kormányra, s pihenjen, bólintson egyet – 10-15 perc szieszta energiával tölt fel, tényleg csodát tesz!

 

Ágyazz télire!
Amíg a téli álmot csak irigyelhetjük a medvéktől – de jó is nekik! sóhajt az ember egy-egy ködös, nyálkás őszvégi reggelen –, addig a finom téli vackot Te is magunkénak tudhatod.

A tél az alvás ideje. Sokat és sokszor van sötét, szervezetünk hormonálisan nyugisabb szintre kapcsol, s épp ennek okán vagyunk sokszor szomorkásak, depresszióra hajlamosak. Télidőben alvásigényünk megnő és hőigényünk is magasabb, érdemes hát ágyadat, ágyneműdet télire hangolni.

Legyen takaród kellően meleg, ugyanakkor jól szellőző, hogy ne izzadj alatta. Tehetsz lepedőd alá gyapjúderékaljat, ami túl azon, hogy alulról melegíti tested, kényelmesebbé, komfortosabbá teszi ágyadat.

Használj természetes anyagú gyapjú, selyem és pamut ágyneműket, mert ezek természetes anyaguknál fogva ideális hőmérsékletet és klímát biztosítanak az ágyban. Képzeld csak el - kint csikorgóan hideg, zord télidő, Te pedig a kedvenc fotelodban, egy finom meleg takaróba burkolózva, forró teát kortyolgatva gyönyörködsz az ablak előtt szállingózó hópihék táncában - kell ennél több, egy húzós nap után?!

 

Ha kedved van elmesélni, mivel vidítod magad a borongós télidőn, ki vele - hadd olvassuk!

 

Addig is pihentető, üdítő hosszúhétvégét, aludj JÓL,

 

Gyöngyi
a naturhome szépálom felelőse

 

Ha szeretnél értesítést a következő írásról, itt add meg az e-mail címed: www.naturhome.hu/alvas-magazin

Az óraátállítás számomra kedvezően alkul, pedig már másodszor...

Kedves Gyöngyi! Hát igen én is vitatom az óraátállítás szükségességét. Engem is mint minden munkába siető és ezzel korán kelő embert nagyon próbára tesz az amikor tavasszal elveszik tőlem azt az egy órát.Egyébként is nehezemre esik a korai kelés, mert reggel nagyon szeretek aludni és az alvásom eltolódik a bagoly ébrenlét és alvás irányába. Nem vagyok tehát korán fekvő. Sokszor még az éjjel egy óra is ébren talál. Ezzel szemben reggel nehezen kelek fel. Igaz ezt már 2004 óta megtehetem, mert egészségügyi okokból nem dolgozom. A 29 évi ingázások szakadt meg ekkor. Bár senkinek sem kívánom, hogy azért ne dolgozzon, mert nem teljesen egészséges. Nos visszatérve az én Ősszel visszakapott egy órámhoz. Nem is gondoltam mennyire jól tud jönni , ha "egy órát kapunk". Az idei vasárnapon felébresztettem magam az órámmal és bár este mondta a férjem, hogy csak a nappaliban lévő órát állította át, -de én egy kicsit még lustálkodtam és utána láttam, hogy már kevés időm van. Sietősre vettem a dolgot,hogy ne késsek.(Mert én nem az átállított órát vettem alapul , hanem a ház összes többi óráját (így fordult elő a történek további része) ... Lényeg az hogy én voltam az aki zárt ajtót találtam, mert még egy óra múlva kezdődött az Istentisztelet itt a töki református templomba, és hogy teljen az idő jót sétáltam a faluban . Ez idén és tavaly is így történt. Tehát nem késtem el, bár loholtam, mint mindig vasárnap délelőtt. Ennyi a jóból számomra legalább is. Szeretettel küldöm soraimat: Erdős Kata Tökről

RE: Az óraátállítás számomra kedvezően alkul, pedig már...

Kedves Kata,

Nagy örömmel olvastam soraid, köszönöm, hogy megosztottad velem, velünk a történetet. Erről is az jutott eszembe, mint a november reggeli csípős, ködös, meseszerű töki határról vagy a frissen húzott, illatos, ropogós ágyneműről - milyen jó, hogy van! Milyen apró dolgok töltik el örömmel az embert, s csalnak mosolyt az arcunkra, nem igaz?!
Kata, ezúton kívánok minden jót, szeretettel - Gyöngyi