Alvás = naplopás?

 

 Tedd a szívedre a kezed! Mi jut eszedbe, amikor délelőtt 10 körül hívva a barátod/barátnő/kollégád/szomszédod, álmos, rekedt hang fele? Lusta, léhűtő, naplopó… - általános sztereotípiák, a társadalmi normák, évszázados hagyományok során kialakult tévképzet a délelőttöt durmolással töltőről.

 Pedig aki jól alszik, kipihenten ébred, az jól is érzi magát, míg egy vacak, álmatlan éjszaka képes tönkretenni az egész napunkat – vélhetően Te is tapasztaltad. Mindig meglep, hogy amikor egy beszélgetés során az egészség kerül szóba, a torna, rendszeres testmozgás, helyes táplálkozás, pár óra naponta a friss levegőn, stop cigi és alkohol címszavak menetrend szerint előkerülnek, míg az alvás szinte mindig parkoló pályán marad.  Pedig a pihentető, regeneráló jóalvás – igen, így egyszóban - természetes, mint a levegővétel, egyetlen fityingünkbe sem kerül, s a testünkre, egészségünkre fordított energia, idő és pénz áldásos hatásait elképesztően hatékonyan képes többszörözni.

 Az alvással töltött idő tehát semmiképp nem holmi úri huncutság – még ha ennek ellenkezőjét oly sokan próbálják is elhitetni. Nem! Ahhoz, hogy tested acélos, elméd pallérozott, lelked szárnyalóan szabad lehessen, aludni kell. Aludni - méghozzá jól, mélyen és önfeledten. Azért, hogy legyen erőd és kitartás a következő nap kihívásait pontosan, jól és derűsen elvégezni. Azért, hogy ne légy ráncos vénasszonyok/vénemberek időnap előtt. Azért, hogy jókedved és mosolyod mosolyra fakassza gyerkőceid, kedvesed és a körülötted lévőket – azért, hogy ne csak úgy légy, hanem JÓL légy!

 Nem nagy ügy – mondhatod, pedig dehogynem.
Sajnos egyre többen ébredünk – és egyre többször – leverten, kimerülten vagy feszülten, fejfájással, gyomorideggel, gerinc- vagy hátproblémákkal, égő-vörös szemekkel – hogy csak a leggyakrabban szembe jövő panaszokat említsem. De a kialvatlanság számlájára írható sok esetben az elhízás, keringési problémák, légző- és emésztőszervi rendellenességek, sőt, a legújabb kutatások szerint a rák kialakulásában is komoly kockázati tényező.

 S hogy mennyi ideig KELL aludni, hogy az tényleg jó és hatásos legyen?
Úgy, ahogy egyikünk reggelire bevág 6 tojásból rántottát szalonnával megspékelve, másikunknak pedig untig elég egy pohár tej kiflivel, legalább ennyire sokfélék vagyunk alvásigény tekintetében is.

 Míg Edison (igen, a feltaláló, akinek többek közt a villanykörtét köszönhetjük) beérte éjjelente 2-3 óra alvással – bár tudva levő, hogy emellett napközben többször szundított, addig Winston Churchill nemegyszer a kiadós alvás után egész délelőttjét ágyban töltötte, sőt gyakorta innét szervezte kormányzati munkáit is. Napóleon, történelmünk talán legnagyobb hadvezére, az imádni vagy gyűlölni való – kinek-kinek ízlése szerint – államférfi szintén az ’alig alvók’ táborát népesítette, naponta cirka 4 órát szánt erre a nézetei szerint non-produktív tevékenységre. „A férfiaknak négy, a hölgyeknek öt, a bolondoknak hat óra alvás jár” – vallotta.

 Az alvásigény terén egy igazi kaméleon - korunk zsenije, Albert Einstein. Einstein vérbeli mormota hírében áll, hisz éjjelente 10-12 órát durmolt – élete második felében. Ellenben mindaddig, míg fiatal éveiben fel nem fedezett zseniként a berni Szabadalmi Hivatal műszaki szakértőjeként kereste kenyerét, s mellette éjszakánként lázasan dolgozott relativitáselméleti kutatásain, ő sem fecsérelt túl sok időt az alvásra, sőt sok esetben lángelméje egy szikra nyugtot sem hagyott szundításra.

 De mi a helyzet napjaink hősével, Veled, velem, a szomszéd Józsi bácsival – nekünk mennyi az elég?
A felnőttek többsége általában 7-8 óra alvás után érzi magát kipihentnek, s a nagytöbbség 6, vagy ennél kevesebb alvással töltött óra után kimondottan rosszul érzi magát bőrében. Kisgyerekeknél 10-11 óra az ideális alvásmennyiség, tiniknél többnyire 9 óra. Általában az is elmondható, hogy az életkor előrehaladtával napi alvásigényünk kismértékben csökken. De! - ezek a számok statisztikai adatok, iránymutatók, tehát nincs semmi vész, ha a te alvásigényed ettől eltér. Az alvás hossza csupán egy tényező a sok közül, mely ébredésünk minőségét, reggeli jókedvünket befolyásolja, hogy milyen egyéb dolgokra érdemes figyelni - ez már egy másik történet, részletek a következőkben.

 Apropó - kérdés: Neked mennyi az ideális alvásmenniység - bent vagy a statisztikai átlagba, vagy durván eltéríted?

 

Búcsúzóul - aludj JÓL,
 

Gyöngyi
a naturhome szépálom felelőse

 

Ha szeretnél értesítést a következő írásról, itt add meg az e-mail címed: www.naturhome.hu/alvas-magazin